Beteendekartläggningen görs när en elev uppvisar beteendeproblematik
i skolmiljö. Syftet är att ge en bild av vilka
beteenden man bör arbeta med kring eleven samt ge information
om vad som upprätthåller ett problembeteende.
Beteendekartläggningen genererar förslag till hur man kan
bemöta beteendet på ett sätt som minskar beteendeproblemen.
De interventioner som tas fram i samband med en
beteendekartläggning kräver ofta ett stort engagemang från
den skolpersonal som ska genomföra dem och ställer krav
på att man genomför interventionerna konsekvent under en
betydande tidsperiod. Svårare problembeteenden kräver
större insatser från skolpersonalen.
En beteendekartläggning innebär att personalen kommer
att behöva registrera elevens beteende under två veckor.
Det är viktigt att personalen är motiverade att arbeta med
detta och att beteenderegistreringen genomförs så noggrant
som möjligt. Elevens föräldrar bör informeras om att
man gör en beteendekartläggning och ofta är det önskvärt
att föräldrarna är med och lämnar information i samband
med kartläggningen. I många fall behövs handledning för att
genomföra de interventioner som föreslås i kartläggningen.
Handledningen kan skötas av personal på skolan eller
beställas av Kan-psykologerna.